Home » Alle berichten » Nieuws » Recensie | Maandblad de Oogst | Omgaan met verleiding

Recensie | Maandblad de Oogst | Omgaan met verleiding

Steun ons Klik hier

In het maandblad de Oogst van november 2014 (jaargang 77, 907) van stichting Tot Heil des Volks is onderstaande recensie verschenen. Recensent: hoofdredacteur Gertjan de Jong.

Recensie OMV - de Oogst

Recensietekst:

Schermafbeelding 2014-11-06 om 22.53.02Jezus maakt vrij, belijden we als christenen. Maar waarom is het toch zo moeilijk om tot echte verandering te komen? Voor Erwin de Ruiter was deze vraag de aanleiding om het boekje ‘Omgaan met verleiding’ te schrijven. Het boekje gaat vooral over seksuele verleidingen. Maar ook wie met andere verleidingen worstelt kan veel aan dit boekje hebben. Het is geen psychologisch ‘zelfhulpboek’, zo benadrukt de auteur: ‘Uitgangspunt is dat als je verbonden wilt zijn met God, je niet moetmag of kan veranderen, maar dat je simpelweg door deze relatie zal veranderen.’ De Ruiter schrijft verhelderend over thema’s als Gods bedoelingen met seksualiteit, onze genotscultuur, behoefte aan intimiteit en het leven door de Geest. Zijn toon is niet prekerig, eerder betrokken, pastoraal, soms confronterend. En hij haalt er allerlei rake en inspirerende uitspraken bij van onder anderen Thomas à Kempis, C.S. Lewis en Tim Keller.

Kern van De Ruiters betoog is dat echte verandering tot stand komt in Gods nabijheid: ‘Een mens blijft doen wat hij doet totdat hij een grotere reden heeft het niet meer te doen.’ De cruciale vraag is: waarin vindt ons hart haar diepste en ultieme bevrediging? Ons probleem is vaak dat we leven zoeken op plekken waar het niet te vinden is. Lewis: ‘Alles wat we de menselijke geschiedenis noemen – geld, armoede, ambitie, oorlog, prostitutie, klassen, heerschappijen, slavernij – is het lange en verschrikkelijke verhaal van de mens die buiten God probeert te vinden wat hem gelukkig maakt.’ Aan het eind geeft de auteur allerlei praktische adviezen om verleidingen op afstand te houden. Zoals dit advies: ‘Stop met schuine grappen, loos gepraat, lichtzinnige televisieprogramma’s, films, games, etc. Alles waarvan je weet dat het niet past binnen het Koninkrijk.’ Het boekje ademt de geest van eenvoudige toewijding aan Jezus. Opwekkend en inspirerend!

GRATIS BOEK 'OMGAAN MET VERLEIDING'!

ABONNEER JE OP ONZE NIEUWSBRIEF EN ONTVANG EEN GRATIS DIGITAAL BOEK (PDF).

We sturen je geen spam! We geven je gegevens niet aan derden en je kunt je op elk moment weer uitschrijven.