Chesterton.NU

Welkom bij Chesterton.Nu op ZinVolZin, een unieke ruimte waar we de tijdloze wijsheid, gedachten en werken van G.K. Chesterton onder de loep nemen. Chesterton, een veelzijdige schrijver, filosoof en christelijk apologeet, blijft een inspiratiebron voor velen dankzij zijn scherpe inzichten en meeslepende verhalen.

Op onze Chesterton.Nu-pagina verkennen we de blijvende relevantie van zijn werken in onze hedendaagse samenleving, variërend van zijn bijdragen aan apologetiek en christelijke filosofie tot zijn ideeën over distributisme en sociale rechtvaardigheid. We bespreken ook zijn invloedrijke literaire kritieken en delen enkele van zijn meest gedenkwaardige citaten.

Doe mee met onze gemeenschap en ontdek samen met ons de fascinerende wereld van G.K. Chesterton. Laat je inspireren door zijn tijdloze wijsheid en pas zijn inzichten toe op je eigen leven en denken in de moderne wereld.”

Chesterton.NU is een website van uitgeverij Stad op een Berg om G.K. Chesterton meer bekendheid te geven in het Nederlands taalgebied. 

Boeken

De Eeuwige Mens

In 1925 publiceerde G.K. Chesterton zijn boek The Everlasting Man. Eén van de absolute klassiekers van de christelijke apologetiek. De hoofdthema’s van het boek zijn blijvend actueel: religie versus wetenschap, rationalisme en atheïsme, geloof en bijgeloof. De hoogste tijd voor een Nederlandse vertaling die breed beschikbaar is. De vertaling is van de hand van Anton de Wit en Geert Peeters.

Over Chesterton

Gilbert Keith Chesterton leefde van 1874 tot en met 1936 in Londen en was letterkundige en journalist. Een groot en creatief denker die graag in woord en geschrift het debat aanging met zijn opponenten. Met humor, zelfspot en paradoxen verkreeg hij grote populariteit, maar ook talrijke vijanden. Zijn bekendste werken zijn Orthodoxie (1908), De Eeuwige mens (1925) en de korte detectiveverhalen Father Brown.

Chesterton heeft een markante, aanstekelijke schrijfstijl, met veel humor, spitsvondigheden en gezond verstand. Niet voor niets wordt hij vaak ‘the Apostle of Common Sense’ en ‘the Prince of Paradox’ genoemd. Hij schreef een nonchalant, geestig proza dat afgeladen was met verbluffende formuleringen, zoals: ‘Dieven respecteren het privébezit. Ze willen alleen het privébezit tot hun eigen privébezit maken, zodat ze het nog beter kunnen respecteren.’

Daarbij blijft zijn schrijven verrassend actueel waardoor Chesterton ook nu nog gelezen wordt. Vele grote schrijvers noemen Chesterton als voorbeeld, onder meer: J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis, Jorge Luis Borges. Ook religieuze leiders als Dorothy Day, paus Johannes Paulus I en zelfs Mahatma Gandhi citeren hem als inspiratiebron. Na zijn bekering zou hij echter een vurig verdediger van het geloof en de (Rooms-Katholieke) kerk worden, met name tegenover liberale, seculiere en protestantse vooroordelen.

 

#Chesterton
Erwin de Ruiter

Sprookjes zijn meer dan waar

Terecht werd ik door J.K. Haneveld gewezen op een citaat welke vaak ten onrechte wordt toegeschreven aan G.K. Chesterton. Het betreft onderstaande citaat van Neil Gaiman uit zijn in 2002 verschenen boek ‘Coraline’: Sprookjes zijn meer dan waar: niet omdat ze ons vertellen dat draken bestaan, maar omdat ze ons vertellen dat draken kunnen

Lees verder »
#Chesterton
Erwin de Ruiter
Vraag of antwoord?

Wat ik graag zou willen weten, is waarom degenen die nu jongens zijn, zoals ik eens een jongen was, zich zo volhardend in de vreemdste

Lees verder »
Comic
Erwin de Ruiter
Een bomaanslag

Een scene uit ‘De man die donderdag was’ van Reinier Sonneveld en Roy Bergsma. Roy: ‘Na een eerste (mislukte) poging tot het bewerken van de roman ‘The Man who was

Lees verder »
Donderdag
Erwin de Ruiter
Het geheim van Gabriel Syme

Een bijdrage van: Joop Wigman De eerste twee hoofdstukken van G.K. Chesterton: De man die Donderdag was zijn met toestemming van de auteur/uitgever op Chesterton.nu geplaatst.

Lees verder »
#Chesterton
Gastschrijver
My First Chesterton

Een bijdrage van: Hans de Witte Eigenlijk was ik niet eens zo’n traditionele christen. De ideeën en beelden die ik had bij het hoe en

Lees verder »